کارگاه دانش پژوهی آموزشی
معرفی
- برگزار شده
- 1400/09/16
- مقدمه
طی سالهای اخیر در اغلب کشورهای دنیا، مبنای فرایند ارزشیابی و ارتقاء اعضای هیأتعلمی، توانایی و عملکرد آنها در زمینه فعالیتهای پژوهشی بوده و آموزش که یک جزء ضروری و یک جنبه مورد انتظار از فعالیتهای آکادمیک و در واقع رسالت اصلی مؤسسات آموزش عالی میباشد، کم رنگ بوده است. برای رفع این مشکل، تلاشهای گستردهای صورت گرفت تا با استفاده از استانداردهای مشترک، فعالیتهای آموزشی، شناسایی شده و مصادیق آنها مشخص گردد تا اعضای هیات علمی به وسیله آنها مورد ارزشیابی قرار گیرند و نتایج این ارزشیابی به عنوان بخشی از ارتقاء آکادمیک آنها محسوب شود.
بدنبال اجراییسازی آییننامه ارتقا اعضای هیات علمی، اقدامات گستردهای در جهت گسترش فعالیتهای دانشپژوهی، راه اندازی کمیته کشوری و دانشگاهی دانش پژوهی آموزشی صورت گرفته است. در این راستا، آشنایی اعضای محترم هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با مفاهیم و نحوه نگارش فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی با هدف ارتقاء کیفیت فرایند آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بسیار حائز اهمیت است. کارگاه دو روزه با هدف توانمندسازی اعضای محترم هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در زمینه اصول و مفاهیم دانش پژوهی آموزشی، نحوه نگارش و ارزشیابی فرایندهای دانشپژوهی آموزشی و نحوه ثبت آن در سامانه فعالیتهای نوآورانه آموزشی وزارت بهداشت برگزار گردید.
- شرح کارگاه
در طراحی این کارگاه سعی شده است از شیوه کاربردی برای ارائه مطالب استفاده شود. در این کارگاه فرصتهای بسیار غنی جهت انجام کار عملی، نقد و بازخورد بر عملکرد شرکتکنندگان فراهم گردید تا شرکتکنندگان گرامی بتوانند با انجام بازاندیشی بر عملکرد فعلی خود و استفاده از تجارب جدید در جهت ارتقای نقاط قوت عملکرد و برطرف کردن آنچه که بر عملکرد آنها تاثیر نامطلوبی دارد دانش و مهارت خود را بهبود بخشند. این دوره به صورت دو روزه در دو هفته متوالی برگزار شد.
- روز اول "مفاهیم پایه و نحوه ارزشیابی فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی"
هدف از برگزاری کارگاه روز اول، فراهم آوردن زمینه ها و مهارتهای آموزشی لازم برای انجام و تدوین فرایندهای دانش پژوهی آموزشی در محیطهای آموزشی بوده است که این امر از طریق تبادل تجربه، آگاهی از برخی رهنمودهای علمی در این زمینه و در نتیجه توسعه شناخت و ادارک شرکتکنندگان نسبت به مفاهیم پایه و نحوه ارزشیابی فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی منطبق با شواهد علمی حوزه آموزش پزشکی فراهم شد. در این کارگاه به شرکتکنندگان فرصت بحث، پرسش و پاسخ و ارائه تجربیات فردی داده شد و هدف آن توسعه فردی و گروهی شرکت کنندگان است.
- روز دوم "نحوه نگارش فرایندهای دانش پژوهی آموزشی و ثبت آن در سامانه فعالیتهای نوآورانه آموزشی وزارت بهداشت"
هدف از برگزاری این کارگاه علاوه بر ارایه مطالب پایهای در زمینه دانش پژوهی آموزشی، فراهم کردن فرصت مناسب برای کسب تجربه عملی شرکت کنندگان در زمینه نحوه نگارش فرایندهای دانش پژوهی آموزشی و نحوه ثبت آن در سامانه فعالیتهای نوآورانه آموزشی وزارت بهداشت بوده است. در این کارگاه پس از معرفی و ارائه مثالهای عملی و کاربردی در زمینه نحوه تدوین فرایندهای دانش پژوهی آموزشی، فرصت طراحی یک فرایند دانش پژوهی آموزشی و ارائه بازخورد به شرکت کنندگان داده شد. در انتهای این کارگاه نحوه ثبت فرایندهای دانشپژوهی آموزشی در سامانه فعالیتهای نوآورانه آموزشی وزارت بهداشت توضیح داده شد.