معرفی رشته تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
مقدمه
اندیشمندان بر این باورند که پدیدههای آفرینش به هم پیوسته اند و یکی می تواند علتی برای پیدایش دیگری باشد. از این جهت مطالعات بین رشته ای اهمیت ویژه ای پیدا می نماید. تکنولوژی آموزشی یکی از موضوعات بینرشتهای است که در پیدایش آن علوم متفاوتی مانند علوم شناختی (Cognitive Sciences) و فراشناختی (Meta-Cognition)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم تربیتی، سنجش و اندازه گیری، برنامه ریزی آموزشی و برنامه درسی دخالت دارند. در تکنولوژی آموزشی، به منظور تسهیل در انتقال دانش و تسهیل یادگیری، دانش به فناوری های سخت و نرم در حوزه علوم پزشکی تبدیل می شود.
تعریف رشته
رشته تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی از مقولات بین رشته ای و مجموعه ای از روشها و دستور العمل هایی است که با استفاده از یافته های علمی برای حل مسائل آموزشی اعم از طراحی، اجرا و ارزشیابی در فرایندهای آموزش پزشکی بکار گرفته می شود. دانش آموختگان این رشته با فراگیری اصول آموزش و طراحی مدل ها و فرآیندهای آموزشی براساس تکنولوژی های موجود، ضمن ارتباط با صاحبنظران درگروههای مختلف آموزشی در علوم پزشکی، به منظور کاربرد تکنولوژی د فرآیند یادگیری، یاددهی، انتقال دانش و مشارکت در تبدیل دانش به فناوری توانمندیهای خود را در اختیار جامعه دانشگاهی و مردم خواهند داد.